Raut

Dette er et nyhetsbrev som sendes ut til et par tusen mottakere som synes det er gøy og interessant med design, web, universell utforming, teknologi og KI-realisme. Innholdet er alt vi i Okse ramler over som er interessant. Meld deg på.

#146: UI fra film og TV, lyd i apper og fiktive merkevarer

UX og design

The unbearable lightness of big tech (24 min)

«[…] the current scenario presents an opportunity for us, designers, to rethink how we work by investing in a new way of operationalizing design»

Pushing Pixels: fantasy ui

Intervju med designere som har laget UI til filmer og serier. For eksempel Black Mirror, Her, The Martian og Demolition Man.

The Luck Has Changed (6 min)

Erika Hall, fra Mule Design, deler et utdrag fra boka hennes Conversational Design som løfter frem Google som et godt eksempel på god design. Før AI.

191 Social Proof Examples

191 eksempler på nettsted som spiller på tankefellen sosial bekreftelse.

The Sound of Software (13 min)

Om lyd i apper, at det har fått et dårlig rykte fordi det har blitt brukt dårlig, og hvordan du bruker lyd riktig.

Super designer

En samling verktøy for å generere bakgrunner, skygger, fargepaletter og lignende.

RT Dromo (Skrifttype)

Nok et kult nettsted til en kul skrifttype. Denne er basert på vintage konsertbilletter fra 80-tallet.

Why I skipped Figma and prototyped in code instead (6 min)

Om å lage en prototype i kode og fordelen det har over mer statiske prototyper, spesielt når du skal lage noe med datavisualisering. (Ja, AI / vibe coding blir brukt.)

The Good Oil: Volvo YCC was designed exclusively by women... for everybody (2 min)

Sketch Valley

Gratis illustrasjoner, litt som Undraw bare flere.

Andy Budd på LinkedIn om at «UX Designer»-tittelen er død

“UX Designer” is dead. We killed it with all our “titles are meaningless”, “everybody is a designer” and “you can’t really design an experience anyway” chat. In doing so we handed research and strategy over to the product managers and became Figma operators instead.

Se også ASCII-visualiseringen til Fredrik Matheson som viser trenden. (Jeg tror «UI Prototyper»-trenden gikk meg hus forbi … 🤔)

Universell utforming

Accessibility Report 2025 (21 min)

Om universell utforming i e-poster og at de aller fleste (99.89%) har store feil. (Nå ble jeg litt nervøs for om dette nyhetsbrevet egentlig er så universelt utformet som jeg håper.)

AI

State of AI in Design

Bruker designere AI? Hvordan bruker de AI?

LLMs are Making Me Dumber (10 min)

Hvordan språkmodeller gjør forfatteren (og sannsynligvis mange flere) dummere. Vi kan se det samme for andre nyvinninger som kalkulator, GPS og Google. Spoiler: «svaret» er å ha en sunn balanse.

Frontend og kode

You can style alt text like any other text

Du vet den lille teksten som dukker opp hvis et bilde ikke laster? Du kan style den teksten.

Annet

Making the Mac: 20 Vintage Apple Ads (2 min)

Noen av annonsene er mer Apple-ikoniske enn andre, kan du si.

Rebrickable LEGO: Treebeard - LOTR

Gjør enda mer med legobrikkene dine. Gjør for eksempel bonsai tre-settet om til en diorama av Treskjegg fra ringenes herre.

Oppdaterte ordbøker (3 min)

Bokmålsordboka og Nynorskordboka er oppdatert.

Fictional Brands Archive

En samling fiktive merkevarer i film og TV-serier.

Sam & Jony introduce io (2 min)

OpenAI har kjøpt Jony Ive. Eller, et selskap han startet. Eller noe, men de har kjøpt Jony Ive. For $6,5 milliarder. Det er 65,5 milliarder norske kroner. Hvordan regner du hjem noe sånt?

Nobody reads ads. But write ads in a way that feels new (And relatable), and people will read every word.

En samling annonser med god tekst.

Flest klikk i forrige Raut

🥇 The age of average (32 min)

Om hvordan alt ser likt ut. Interiør er like, biler er like, grafiske profiler er like. Til og med byer og folk ser like ut. Det er med andre ord lett å skille seg ut, hvis du tør.