Raut
Dette er et nyhetsbrev som sendes ut til et par tusen mottakere som synes det er gøy og interessant med design, web, universell utforming, teknologi og KI-realisme. Innholdet er alt vi i Okse ramler over som er interessant. Meld deg på.Raut #117: Design i Norge er ute, perfekte ikoner og match hex-koden med fargen
UX og design
-
⚠️ For 8. gang sender vi ut spørreundersøkelsen Design i Norge. 1147 svarte i fjor 💛 Vi håper du svarer i år også. Les rapporten fra 2023.
-
Posthog skriver om hvordan du ikke trenger å være en kjedelig merkevare.
-
Hvis du driver og lærer produktdesign (er det det UX heter nå?) finner du her lenker til bøker, kurs og artikler.
-
Design for Real Life av Eric Meyer og Sara Wachter-Boettcher. Tidligere gitt ut på det forhenværende forlaget A Book Apart.
Universell utforming
-
American Migraine Foundation har «migraine mode» istedenfor «dark mode».
-
Jarle Mong i Aftenbladet er frustrert på digitale systemer. Viaplay får fortjent en del av pepperen. (Krever innlogging, men ikke abonnement.)
- Jan Zahl i Aftenbladet skriver om digitalt utenforskap og at ikke alle har «en på IT» som kan hjelpe. (Som den over.)
-
600000 nordmenn er så lite digitale at de har store utfordringer med å ta i bruk digitale tjenester.
Frontend og kode
-
Temaer for videoavspilling laget som web components. Fra Mux, bygget med Media Chrome.
- Ja, de har et Winamp-tema.
-
Building a robust frontend using progressive enhancement fra GOV.uk.
Annet
-
Hvordan smarte briller kan brukes til å identifisere hvem som helst. Med tilgjengelig teknologi.
-
Artist får ikke kopibeskyttelse på sitt hovedsaklig AI-genererte bilde og saksøker myndighetene.
-
Livssyklusen til produkter. Alt fra Sharpies og Birkenstock til Boeing 737 og Ziploc.
-
En fyr har gått nøysommelig til verks for å sjekke om Mondelez legger ødelagte Ritz-kjeks i eskene med vilje.